Program współpracy Gminy Goniądz z organizacjami pozarządowymi
oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.
Rozdział 1. PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. Ilekroć w Programie współpracy Gminy Goniądz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2021, jest mowa o:
1) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019 r. poz.688, 1570 i 2020);
2) programie – należy przez to rozumieć Roczny Program Współpracy Gminy Goniądz z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2021.
3) organizacjach pozarządowych – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe
oraz inne podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy;
4) działalności pożytku publicznego – należy rozumieć działalność społecznie użyteczną prowadzoną
przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie;
5) gminie – należy rozumieć Gminę Goniądz;
6) Radzie – należy rozumieć Radę Miejską w Goniądzu;
7) Burmistrzu – należy rozumieć Burmistrza Goniądza.
§ 2. Program określa cele, zasady, przedmiot, priorytetowe zadania publiczne, formy współpracy, okres realizacji, sposób realizacji i sposób oceny programu, informację o wysokości środków planowanych na realizację programu, informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji, a także tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartym konkursie ofert oraz postanowienia końcowe.
§ 3. Zasięg terytorialny: program współpracy ograniczony jest do tych podmiotów, które prowadzą swoją działalność na terenie gminy lub na rzecz jej mieszkańców.
Rozdział 2. CELE PROGRAMU
§ 4. Celem głównym programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy samorządem gminy,
a organizacjami pozarządowymi, poprzez zapewnienie efektywnego wykonywania zadań publicznych gminy wynikających z przepisów prawa, włączając w ich realizację organizacje pozarządowe,
w taki sposób, aby coraz lepiej zaspokajać potrzeby mieszkańców gminy.
§ 5. Cele szczegółowe programu wynikają z założonego celu głównego i są to:
1) wspieranie działań na rzecz umacniania istniejących organizacji i pobudzanie nowych inicjatyw związanych z powstawaniem nowych organizacji pozarządowych w gminie, działających dla dobra lokalnej społeczności;
2) umocnienie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje;
3) zwiększenie wpływu sektora pozarządowego i społeczności lokalnej na kreowanie polityki społecznej i gospodarczej w gminie;
4) podniesienie jakości życia i pełniejsze zaspokojenie potrzeb mieszkańców gminy poprzez zwiększenie aktywności organizacji;
5) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej;
6) budowanie społeczeństwa obywatelskiego, poprzez aktywizację społeczności lokalnej;
7) otwarcie na innowacyjność i konkurencyjność w wykonywaniu zadań publicznych;
8) prowadzenie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz mieszkańców;
9) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów;
10) większa efektywność i racjonalne wykorzystanie publicznych środków finansowych;
11) budowanie partnerskich stosunków pomiędzy samorządem i organizacjami pozarządowymi;
12) integracja organizacji realizujących zadania publiczne;
13) udział zainteresowanych podmiotów przy tworzeniu programu współpracy.
Rozdział 3. ZASADY WSPÓŁPRACY
§ 6. 1. Współpraca gminy z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, oraz jawności.
2. Zasada pomocniczości jest zasadą o charakterze ustrojowym. Wskazuje podział zadań między sektorem publicznym a obywatelami, ukierunkowanych na umocnienie roli obywateli, ich wspólnot i organizacji oraz ograniczanie interwencjonizmu państwa i administracji lokalnej. Gmina powierza organizacjom pozarządowym realizację zadań własnych, a organizacje pozarządowe zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy, samorząd udziela organizacjom pomocy w niezbędnym zakresie, uzasadnionym potrzebami wspólnoty samorządowej. Samorząd gminy oczekuje od organizacji pozarządowych aktywności w zakresie wykorzystywania różnych źródeł finansowania ich działalności oraz samodzielnego wzmacniania swoich zasobów osobowych, rzeczowych i finansowych.
3. Zasada suwerenności stron przejawia się w poszanowaniu autonomii organizacji pozarządowych oraz wzajemnym nieingerowaniu w sprawy wewnętrzne. Samorząd gminy oczekuje od organizacji pozarządowych akceptowania swojej autonomii i gotowości do rozważania propozycji, przez niego składanych.
4. Zasada partnerstwa oznacza współpracę, równoprawnych partnerów na warunkach określonych stosowną umową lub porozumieniem, zdefiniowaną poprzez rozwiązywanie wspólnie zdefiniowanych problemów i osiąganie razem wytyczonych celów. Samorząd gminy oczekuje od organizacji pozarządowych aktywnego uczestnictwa w organizowanych przez samorząd spotkaniach tematycznych, konsultacjach aktów prawnych oraz przekazania informacji o działaniach podejmowanych na swoim terenie.
5. Zasada efektywności polega na dążeniu do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w realizacji zadań publicznych. Samorząd gminy oczekuje od organizacji pozarządowych gospodarnego wydatkowania środków publicznych, rzetelnej realizacji powierzonych zadań oraz wywiązywania się
z obowiązków sprawozdawczych.
6. Zasada uczciwej konkurencji oznacza udzielanie tych samych informacji odnośnie wykonywanych działań, zarówno przez samorząd gminy, a także organizacje pozarządowe, stosowania tych samych kryteriów przy dokonywaniu oceny tych działań i podejmowanie decyzji odnośnie ich finansowania/dofinansowania. W składanych przez organizacje pozarządowe ofertach realizacji zadania publicznego, samorząd gminy oczekuje pełnej rzetelności informacji oraz uczciwego przedstawienia swoich zasobów, planowanych działań, a także kalkulacji kosztów ich realizacji.
7. Zasada jawności zakłada kształtowanie przejrzystych zasad współpracy opartych na równych, jawnych kryteriach wspierania organizacji pozarządowych. Samorząd gminy oczekuje od organizacji pozarządowych jawności w działalności statutowej.
Rozdział 4. PRZEDMIOT WSPÓŁPRACY
§ 7. Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi jest realizacja zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy, należących do zadań gminy.
§ 8. Do priorytetowych obszarów współpracy należą zadania:
1) w zakresie kultury fizycznej oraz turystyki:
- organizacja szkoleń dzieci i młodzieży, uzdolnionej sportowo w różnych dyscyplinach sportowych;
- przygotowania i uczestnictwo klubów sportowych różnych dyscyplin w miejskich, regionalnych, ogólnopolskich oraz międzynarodowych imprezach sportowych;
- zajęcia sportowe i udział w rozgrywkach Uczniowskich Klubów Sportowych;
- współorganizowanie różnych imprez sportowych;
- popularyzacja zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży poprzez tworzenie warunków do uprawiania gier zespołowych na terenie gminy;
- wspieranie szkoleń dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sportowych;
- wspieranie masowych imprez rekreacyjno-sportowych i turystycznych, umożliwiających mieszkańcom gminy Goniądz aktywne uczestnictwo;
- wspieranie organizacji zawodów i imprez sportowych;
- organizacja festiwali, przeglądów i spektakli: teatralnych, literackich, muzycznych
i filmowych; organizacja konkursów z zakresu kultury; organizacja plenerów malarskich; - organizacja wystaw, koncertów, warsztatów: teatralnych, muzycznych i tanecznych, filmowych, literackich, plastycznych i pisarskich; organizacja konferencji, dyskusji
i prelekcji; - kultywowanie lokalnej tradycji oraz ochrona dóbr kultury;
- podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
- podejmowanie działań mających na celu ożywienie miejsc atrakcyjnych turystycznie
na terenie gminy; - organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży;
- organizowanie wystaw rękodzieła, imprez kulturalnych i sportowych promujących gminę na zewnątrz.
2) w zakresie kultury i ochrony dziedzictwa narodowego:
- rozwój dziedzictwa narodowego i kulturowego; ochrona tożsamości kulturowej; popieranie inicjatyw artystycznych, twórczych i hobbystycznych społecznego ruchu kulturalnego;
- stwarzanie przyjaznych warunków realizacji imprez i przedsięwzięć o charakterze artystycznym i społeczno-kulturalnym; kontynuacja wieloletnich cyklicznych inicjatyw; podejmowanie nowych przedsięwzięć z zakresu kultury;
- organizacja obchodów świąt narodowych i patriotycznych.
3) w zakresie ochrony zdrowia:
- wspieranie aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży;
- organizacja turnusów rehabilitacyjno-wypoczynkowych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z terenu Gminy Goniądz;
- ochrona i promocja zdrowia;
- prowadzenie działalności promującej trzeźwość;
- przeciwdziałanie patologiom społecznym, w tym prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii;
- prowadzenie zajęć socjoterapeutycznych, pozalekcyjnych zajęć sportowych, profilaktycznej działalności informacyjno – edukacyjnej i realizacja pozalekcyjnych programów opiekuńczo – wychowawczych dla dzieci i młodzieży;
- organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin, w których występują problemy alkoholowe i narkomania;
- realizacja programów profilaktycznych i terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, w szczególności związanych z uzależnieniem od alkoholu oraz środków psychoaktywnych.
4) w zakresie pomocy społecznej:
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii i przemocy w rodzinie;
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, narkomania, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie; - zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków;
- organizacja wypoczynku dla dzieci z rodzin przemocowych, patologicznych, ubogich.
5) w zakresie gospodarki komunalnej i ochrony środowiska:
- edukacja ekologiczna oraz włączanie dzieci i młodzieży do działań o charakterze proekologicznym;
- realizacja działań mających na celu ochronę przyrody i ochronę zwierząt.
6) w zakresie oświaty i wychowania:
- działania wychowawcze i edukacyjne na rzecz dzieci i młodzieży - kształtowanie postaw patriotycznych, pielęgnowanie tradycji lokalnych i regionalnych;
- wspieranie działalności wychowawczej poprzez organizację zajęć świetlicowych,
a także organizację innych aktywnych form spędzania czasu wolnego dla dzieci
i młodzieży; - realizacja działalności harcerskiej jako działalności wychowawczej i oświatowej
dla dzieci i młodzieży; - działania zapewniające zagospodarowanie wolnego czasu dzieci i młodzieży;
- organizacja zajęć pozalekcyjnych, pozaszkolnych jako rozwój zainteresowań;
- organizacja zimowego i letniego wypoczynku dla dzieci i młodzieży (kolonie, obozy itp.);
- aktywizacja ludzi starszych, integracja międzypokoleniowa - integracja i aktywizacja społeczna;
- wspieranie działalności kół gospodyń wiejskich jako elementu rozwoju terenów wiejskich i ich mieszkańców;
- organizacja aktywnego wypoczynku i rekreacji osobom starszym.
7) w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej:
- organizację imprez, spotkań i konkursów propagujących zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeciwdziałania patologiom społecznym i uzależnieniom, przemocy wśród dzieci i młodzieży szkolnej;
- organizację turniejów wiedzy, konkursów plastycznych i zawodów sportowych, sportowo – pożarniczych z zakresu ochrony przeciwpożarowej;
- funkcjonowania ochotniczych straży pożarnych, szeroko rozumianego ratownictwa;
- zakup wyposażenia ratowniczo-gaśniczego i umundurowania dla Ochotniczych Straży Pożarnych z terenu Gminy Goniądz;
- współdziałanie z Policją w ramach profilaktyki bezpieczeństwa publicznego;
- organizowanie zawodów strażackich.
Rozdział 5. FORMY WSPÓŁPRACY
§ 9. Współpraca Samorządu Gminy z organizacjami pozarządowymi ma charakter finansowy
i pozafinansowy.
§ 10. Współpraca o charakterze finansowym odbywa się w następujących formach:
1) zlecania realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami określonymi w art. 11 ustawy (tzn. powierzanie lub wspieranie zadań publicznych);
2) zlecanie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert (tzw. tryb małych zleceń), zgodnie z przepisami określonymi w art. 19a ustawy.
§ 11. Współpraca o charakterze pozafinansowym odbywa się w następujących formach:
1) konsultowanie projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji pozarządowych;
2) konsultowanie projektów aktów normatywnych dotyczących sfery zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ustawy, z radą działalności pożytku publicznego, w przypadku jej utworzenia oraz
z organizacjami pozarządowymi;
3) tworzenia, w miarę potrzeby, wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji pozarządowych i przedstawicieli gminy;
4) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności;
5) umowy partnerstwa określone w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r. poz. 1295 ze zm.) oraz porozumienia albo umowy o partnerstwie określone w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 ze zm.);
6) rozwijanie praktyki dialogu obywatelskiego (w tym dyskusje, debaty o tematyce społecznej) m. in.: współorganizowanie konferencji oraz forów tematycznych do spraw organizacji pozarządowych, dialogu obywatelskiego, dobroczynności, dzieci i młodzieży, seniorów, osób niepełnosprawnych, wykluczenia społecznego i innych wg. potrzeb;
7) przygotowywanie i monitorowanie porozumień zawieranych przez gminę z organizacjami pozarządowymi na realizację zadań publicznych;
8) doradztwo organizacjom pozarządowym oraz informowanie o możliwościach pozyskania pozabudżetowych środków finansowych na działalność organizacji pozarządowych;
9) udostępnianie przez gminę posiadanych zasobów rzeczowych organizacjom pozarządowym,
tj. lokale na spotkania, szkolenia, konferencje;
10) publikowanie na stronie internetowej Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ważnych informacji dotyczących działań podejmowanych przez gminę i organizacje pozarządowe.
Rozdział 6. OKRES REALIZACJI PROGRAMU
§ 12. Niniejszy program będzie realizowany w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Rozdział 7. SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
§ 13. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
1) zlecenie organizacjom pozarządowym realizacji zadań publicznych odbywających się na podstawie otwartego konkursu ofert, ogłoszonego przez Burmistrza na zasadach określonych w ustawie
oraz z pominięciem otwartego konkursu ofert (tzw. tryb małych zleceń);
2) podpisanie stosownych umów z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, które wygrały otwarty konkurs ofert;
3) konsultowanie z organizacjami pozarządowymi projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji;
4) przygotowywanie i prowadzenie konkursów dla organizacji pozarządowych na realizację zadań publicznych;
5) sporządzanie sprawozdań ze współpracy z organizacjami pozarządowymi.
§ 14. Konkurs/y na realizację zadań publicznych w roku 2021 będzie/ą ogłoszony/e przez Burmistrza na podstawie projektu budżetu na rok 2021.
§ 15. Konkurs winien być poprzedzony przyjęciem zarządzenia w sprawie powołania komisji konkursowej do rozpatrzenia ofert złożonych na realizację zadań publicznych, zawierającego między innymi kryteria oceny ofert.
§ 16. Dotacja przyznana w ramach programu nie może być przeznaczona na: 1) budowę, zakup
i remont budynków, zakup gruntów; 2) działalność gospodarczą, polityczną i religijną; 3) spłaty kredytów i pożyczek oraz odsetek od kredytów i pożyczek; 4) pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć; 5) koszty powstałe przed datą zawarcia umowy o udzielenie dotacji; 6) programy dofinansowane z innych funduszy gminnych; 7) pokrycie kosztów utrzymania biura organizacji; 8) zapłaty kar mandatów i innych opłat sankcyjnych nałożonych na podmiot dotowany lub zawodnika uczestniczącego w rozgrywkach.
§ 17. Formę i termin przekazania dotacji określać będzie umowa podpisana pomiędzy organizacją pozarządową a Burmistrzem, opracowana zgodnie z Rozporządzeniem Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24.10.2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r., poz. 2057).
§ 18. Szczegółowy sposób konsultowania projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji, określa Uchwała Nr XLV/252/14 Rady Miejskiej w Goniądzu z dnia 24 września 2014 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2014 r., poz. 3209).
§ 19. Zlecanie organizacjom pozarządowym realizacji zadań z pominięciem otwartego konkursu ofert odbywa się na zasadach określonych w ustawie.
Rozdział 8. WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PLANOWANYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
§ 20. Wysokość środków finansowych, planowanych na realizację zadań publicznych objętych niniejszym programem, wynosi 50000,00 zł.
Rozdział 9. SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
§ 21. Burmistrz dokonuje oceny programu współpracy.
§ 22. Uwagi, wnioski i propozycje dotyczące bieżącej realizacji programu mogą być zgłaszane Burmistrzowi.
§ 23. Uwagi, wnioski i propozycje związane z realizowanymi przez organizacje pozarządowe zadaniami publicznymi, będą wykorzystywane do usprawnienia współpracy.
§ 24. Burmistrz złoży Radzie sprawozdanie z realizacji programu współpracy za rok 2021, w terminie do dnia 31 maja 2022 r. Sprawozdanie z realizacji programu zostanie zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 25. Miernikami efektywności realizacji programu są w szczególności informacje dotyczące:
1) liczby organizacji pozarządowych wyrażających wolę podjęcia się, we współpracy z gminą, realizacji zadania publicznego na rzecz lokalnej społeczności;
2) liczby organizacji pozarządowych, które podjęły się, we współpracy z gminą, realizacji zadania publicznego na rzecz lokalnej społeczności;
3) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu gminy na realizację tych zadań publicznych;
4) liczby osób, będących adresatami poszczególnych działań publicznych;
5) liczby wspólnych przedsięwzięć podejmowanych przez organizacje pozarządowe i gminę.
§ 26. Sprawozdawczość i kontrola:
1) organizacja, która uzyskała dotację w ramach programu po zakończeniu projektu jest zobowiązana do złożenia sprawozdania opracowanego zgodnie z Rozporządzeniem Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego z dnia 24.10.2018 r. w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań (Dz. U. z 2018 r., poz. 2057);
2) organizacja, która uzyskała dotację zobowiązana jest poddać się kontroli i ocenie realizacji projektu, dokonywanej przez Burmistrza;
3) organizacja realizująca projekt zobowiązana jest składać Burmistrzowi częściowe i końcowe sprawozdanie z wykonania zadania publicznego w trakcie i na koniec realizacji projektu, w terminach określonych w podpisanej umowie.
Rozdział 10. INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ O PRZEBIEGU KONSULTACJI
§ 27. Prace nad przygotowaniem „Programu współpracy Gminy Goniądz z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2021” prowadzi inspektor ds. działalności gospodarczej, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego.
§ 28. Konsultacje programu przeprowadza się w sposób określony w Uchwale Nr XLV/252/14 Rady Miejskiej w Goniądzu z dnia 24 września 2014 r. w sprawie określenia zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2014 r., poz. 3209).
§ 29. Protokół z konsultacji zamieszcza się na stronie internetowej Gminy Goniądz, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na urzędowych tablicach ogłoszeń oraz przedstawia Radzie Miejskiej
w Goniądzu na najbliższej sesji następujacej po sporządzeniu protokołu z konsultacji.
Rozdział 11. TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH
DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYM KONKURSIE OFERT.
§ 30. Komisja konkursowa powoływana jest w celu opiniowania ofert złożonych przez organizacje pozarządowe, w ramach ogłoszonego przez Burmistrza otwartego konkursu ofert.
§ 31. Burmistrz po ogłoszeniu otwartego konkursu ofert, na realizację zadań publicznych, powołuje
w drodze zarządzenia komisję konkursową, działającą w oparciu o Regulamin pracy Komisji Konkursowej stanowiący załącznik do Zarządzenia Burmistrza Goniądza, powołującego daną komisję konkursową w celu oceny złożonych ofert.
§ 32. Decyzję o udzieleniu dotacji podejmuje Burmistrz Goniądza po zapoznaniu się z opinią komisji konkursowej.
Rozdział 12. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33. Zmiany niniejszego programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
§ 34. W zakresie nieuregulowanym niniejszym programem stosuje się przepisy ustawy.